NRD Начало
Петък, 10 Октомври 2025
Начало Творчески отражения Клод Моне и неговото вдъхновение от Венеция
656
Творчески отражения

Клод Моне и неговото вдъхновение от Венеция

Година по-късно, настроението на Моне значително се подобрява. Когато си представите картина на Моне, вероятно си мислите за неговите трансцендентни изображения на готическата катедрала в Руан, за буйни картини на сено във Френската провинция или за красиви пейзажи на Ла Хавр. Изложбата е значителна, тъй като нито един музей в Ню Йорк не е организирал толкова голяма изложба на Моне от повече от 25 години.

| 10 Октомври 2025, 19:02 ч.
Клод Моне и неговото вдъхновение от Венеция
Клод Моне и неговото вдъхновение от Венеция
Снимка © DPA

През 1908 година, Клод Моне (Claude Monet), известният импресионистки художник, който революционизира френската художествена история три десетилетия по-рано, се намира в творчески застой. Той не успява да се справи с последните си картини от серията "Водни лилии", а неговият търговец Пол Дюран-Рюел (Paul Durand-Ruel) осъзнава, че новите произведения не функционират. Моне многократно отлага изложба на тези картини в галерията на Дюран-Рюел в Париж, преди окончателно да се откаже от показването им и от самата серия "Водни лилии".

Година по-късно, настроението на Моне значително се подобрява. След като се е освежил и вдъхновил, той прави неочаквано завръщане към "Водни лилии", с нова увереност. Въпреки че е на над 60 години, той преживява ренесанс в кариерата си. Какво се е променило? Отговорът се крие в елегантна изложба в Бруклинския музей, която разкрива, че краткото му пътуване до Венеция му е позволило да види картините си с нов поглед. Три месеца в италианския град дават резултат в 37 забележителни картини, от които повече от половината са събрани за тази изложба, която отваря врати на 11 октомври.

Когато си представите картина на Моне, вероятно си мислите за неговите трансцендентни изображения на готическата катедрала в Руан, за буйни картини на сено във Френската провинция или за красиви пейзажи на Ла Хавр. Но вероятно не мислите за неговите произведения от Венеция, въпреки че изложбата в Бруклинския музей би могла да промени това. Тази изключителна изложба, наречена "Моне и Венеция", почти изцяло се фокусира върху венецианската серия, която кураторите Лиза Смал (Lisa Small) и Мелиса Бурон (Melissa Buron) са комбинирали с произведения на други художници, вдъхновени от Венеция, включително градски пейзажи от Каналето (Canaletto) и картини на каналите на Ла Серенисима от Дж. М. У. Търнър (J. M. W. Turner).

Изложбата е значителна, тъй като нито един музей в Ню Йорк не е организирал толкова голяма изложба на Моне от повече от 25 години. "Моне и Венеция" предлага нова перспектива, като показва, че без венецианската серия, Моне не би достигнал своя пълен творчески потенциал. Без тези произведения, не бихме имали и някои от най-великите му творби, включително "Водни лилии", които запълват цяла галерия в Музея на съвременното изкуство в Манхатън.

Изложбата е сериозна и за Бруклинския музей, който наскоро беше критикуван за изложби, които предизвикват неодобрение, въпреки че привличат публика. "Моне и Венеция" не е изключение от специфичния стил на музея, който включва "въведителна мултисензорна зона" с видеа на гондоли и Палато Дукале, осветление, имитиращо слънчева светлина, отразяваща се от водата, и аромат, специално създаден за изложбата.

Изложбата започва с Моне, който първоначално не иска да посети Венеция, която вижда като художествено клише. Реакцията му е разбираема, тъй като много художници, включително британският полимат Джон Ръскин (John Ruskin), са изобразявали града не като туристическа дестинация, а като бляскав символ на миналото. Въпреки че Моне може би не е познавал акварелите на Ръскин, той също е изразил мнение, че Венеция е "твърде красива, за да бъде рисувана".

Въпреки това, на красотата е трудно да се устои, а и съпругата му, Алис Хошеде (Alice Hoschede), многократно настоявала за пътуване до Венеция. В крайна сметка, двойката се настанява в Палато Барбаро на поканата на баронеса Мери Хънтър (Mary Hunter). Моне рисува на открито, следвайки традицията на пленерната живопис, но в Италия той установява нов и строг работен график.

Вместо да се връща към определени теми в различни часове на деня, както е правил преди, той рисува венецианските си сюжети в рамките на два часа всеки ден. Това променя посоката на работата му, като вместо да изобразява преминаването на времето, той избира форма на трансформация, която трудно може да бъде описана.

Изложбата в Бруклинския музей показва, че Моне съзнателно работи срещу статичния образ на Венеция, който е представен в широко разпространените фотографии. Неговата версия на града е динамична и пълна с движение, а стилът му, който не е нов за него, се приближава все повече до абстракция. В последната зала на изложбата, посветена изцяло на венецианската серия, се представят произведения, които показват как Моне е достигнал нови висини в творчеството си.

Критиците обожават новите "Водни лилии", които продължават да впечатляват и днес. Когато Моне е бил във Венеция, съпругата му пише, че градът "го е хванал и няма да го пусне".

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Кочин-Музирис Биенале обяви 66 участника от 20 държави
Кочин-Музирис Биенале, най-голямото съвременно арт биенале в Южна Азия, обяви имената на 66 художници от над 20 държави, които ще участват в тазгодишното издание на събитието. Сред ...
Мултисензорно изкуство и невроразнообразие се срещат в „LOOK HERE“
Водещото прогресивно арт студио във Филаделфия, Центърът за креативни изкуства (ЦКИ), в партньорство с галерията Cantor Fitzgerald на Хаверфорд Колидж, представя изложбата "LOOK HE ...
Критика към фламандското правителство за прехвърляне на M HKA в Гент
Две водещи музейни организации изразиха остри критики към решението на фламандското правителство да прехвърли колекцията и мисията на музея M HKA в Антверпен към новосъздаден музей ...
Дениз Уелч разкрива подробности за новата музика на The 1975 и забавния живот с плъха на сина си
В края на последния си период на работа, групата The 1975, водена от фронтмена Мати Хийли (Matty Healy), е подготвила нова музика, която е описана като "много различна". Майката на ...
Ричард Ашкрофт изключи reunion на The Verve, въпреки успеха на Оазис
Ричард Ашкрофт (Richard Ashcroft) изключи възможността за reunion на групата The Verve. Изпълнителят на "Bittersweet Symphony" в момента подкрепя Оазис (Oasis) по време на тяхното ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Хипанското изкуство получава нова подкрепа от музея Рубин в Ню Йорк
Музеят на хипанското изкуство "Рубин", който затвори физическото си пространство в Ню Йорк през 2024 г. и сега функционира като "глобален музей", обяви носителя на годишната си наг ...
Henry Street Settlement обявява партньорство с Independent Art Fair за благотворителен бал
Неправителствената организация Henry Street Settlement, която предоставя социални услуги в долен Манхатън, обяви партньорство с Independent Art Fair за провеждане на ежегодния си б ...
Bonhams предлага 30 оригинални картини на Боб Рос в подкрепа на обществени телевизии в САЩ
Аукционната къща Bonhams е поела ангажимент да продаде 30 оригинални картини на Боб Рос (Bob Ross), като част от серия търгове в подкрепа на обществени телевизионни станции в САЩ, ...
Матю и Керолин Бъксбаум предлагат изключителна колекция на Sotheby’s
На 20 ноември Sotheby’s ще предложи на търг шест произведения от колекцията на Матю и Керолин Бъксбаум, включващи творби на художниците Рене Магрит (Rene Magritte), Жан Дюбюф ...
Важните новини на NRD2 за 10.10.2025 г.
Текстилите като носители на спомени и култураТекстилите играят важна роля в живота ни. Често ги приемаме за даденост. В миналото обаче, те носели дълбок смисъл и значение. Всяко па ...
Тикер в 23:00 ч.
Музеят на хипанското изкуство "Рубин", който затвори физическото си пространство ...
Начало Творчески отражения
656
Творчески отражения

Клод Моне и неговото вдъхновение от Венеция

Година по-късно, настроението на Моне значително се подобрява. Когато си представите картина на Моне, вероятно си мислите за неговите трансцендентни изображения на готическата катедрала в Руан, за буйни картини на сено във Френската провинция или за красиви пейзажи на Ла Хавр. Изложбата е значителна, тъй като нито един музей в Ню Йорк не е организирал толкова голяма изложба на Моне от повече от 25 години.

| 10 Октомври 2025, 19:02 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Клод Моне и неговото вдъхновение от Венеция
Клод Моне и неговото вдъхновение от Венеция
Снимка © DPA

През 1908 година, Клод Моне (Claude Monet), известният импресионистки художник, който революционизира френската художествена история три десетилетия по-рано, се намира в творчески застой. Той не успява да се справи с последните си картини от серията "Водни лилии", а неговият търговец Пол Дюран-Рюел (Paul Durand-Ruel) осъзнава, че новите произведения не функционират. Моне многократно отлага изложба на тези картини в галерията на Дюран-Рюел в Париж, преди окончателно да се откаже от показването им и от самата серия "Водни лилии".

Година по-късно, настроението на Моне значително се подобрява. След като се е освежил и вдъхновил, той прави неочаквано завръщане към "Водни лилии", с нова увереност. Въпреки че е на над 60 години, той преживява ренесанс в кариерата си. Какво се е променило? Отговорът се крие в елегантна изложба в Бруклинския музей, която разкрива, че краткото му пътуване до Венеция му е позволило да види картините си с нов поглед. Три месеца в италианския град дават резултат в 37 забележителни картини, от които повече от половината са събрани за тази изложба, която отваря врати на 11 октомври.

Когато си представите картина на Моне, вероятно си мислите за неговите трансцендентни изображения на готическата катедрала в Руан, за буйни картини на сено във Френската провинция или за красиви пейзажи на Ла Хавр. Но вероятно не мислите за неговите произведения от Венеция, въпреки че изложбата в Бруклинския музей би могла да промени това. Тази изключителна изложба, наречена "Моне и Венеция", почти изцяло се фокусира върху венецианската серия, която кураторите Лиза Смал (Lisa Small) и Мелиса Бурон (Melissa Buron) са комбинирали с произведения на други художници, вдъхновени от Венеция, включително градски пейзажи от Каналето (Canaletto) и картини на каналите на Ла Серенисима от Дж. М. У. Търнър (J. M. W. Turner).

Изложбата е значителна, тъй като нито един музей в Ню Йорк не е организирал толкова голяма изложба на Моне от повече от 25 години. "Моне и Венеция" предлага нова перспектива, като показва, че без венецианската серия, Моне не би достигнал своя пълен творчески потенциал. Без тези произведения, не бихме имали и някои от най-великите му творби, включително "Водни лилии", които запълват цяла галерия в Музея на съвременното изкуство в Манхатън.

Изложбата е сериозна и за Бруклинския музей, който наскоро беше критикуван за изложби, които предизвикват неодобрение, въпреки че привличат публика. "Моне и Венеция" не е изключение от специфичния стил на музея, който включва "въведителна мултисензорна зона" с видеа на гондоли и Палато Дукале, осветление, имитиращо слънчева светлина, отразяваща се от водата, и аромат, специално създаден за изложбата.

Изложбата започва с Моне, който първоначално не иска да посети Венеция, която вижда като художествено клише. Реакцията му е разбираема, тъй като много художници, включително британският полимат Джон Ръскин (John Ruskin), са изобразявали града не като туристическа дестинация, а като бляскав символ на миналото. Въпреки че Моне може би не е познавал акварелите на Ръскин, той също е изразил мнение, че Венеция е "твърде красива, за да бъде рисувана".

Въпреки това, на красотата е трудно да се устои, а и съпругата му, Алис Хошеде (Alice Hoschede), многократно настоявала за пътуване до Венеция. В крайна сметка, двойката се настанява в Палато Барбаро на поканата на баронеса Мери Хънтър (Mary Hunter). Моне рисува на открито, следвайки традицията на пленерната живопис, но в Италия той установява нов и строг работен график.

Вместо да се връща към определени теми в различни часове на деня, както е правил преди, той рисува венецианските си сюжети в рамките на два часа всеки ден. Това променя посоката на работата му, като вместо да изобразява преминаването на времето, той избира форма на трансформация, която трудно може да бъде описана.

Изложбата в Бруклинския музей показва, че Моне съзнателно работи срещу статичния образ на Венеция, който е представен в широко разпространените фотографии. Неговата версия на града е динамична и пълна с движение, а стилът му, който не е нов за него, се приближава все повече до абстракция. В последната зала на изложбата, посветена изцяло на венецианската серия, се представят произведения, които показват как Моне е достигнал нови висини в творчеството си.

Критиците обожават новите "Водни лилии", които продължават да впечатляват и днес. Когато Моне е бил във Венеция, съпругата му пише, че градът "го е хванал и няма да го пусне".

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Кочин-Музирис Биенале обяви 66 участника от 20 държави
Мултисензорно изкуство и невроразнообразие се срещат в „LOOK HERE“
Критика към фламандското правителство за прехвърляне на M HKA в Гент
Дениз Уелч разкрива подробности за новата музика на The 1975 и забавния живот с плъха на сина си
Ричард Ашкрофт изключи reunion на The Verve, въпреки успеха на Оазис
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Октомври
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Хипанското изкуство получава нова подкрепа от музея Рубин в Ню Йорк
Цветни аспекти
Henry Street Settlement обявява партньорство с Independent Art Fair за благотворителен бал
Калейдоскоп
Bonhams предлага 30 оригинални картини на Боб Рос в подкрепа на обществени телевизии в САЩ
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2025 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.